fredag 28 oktober 2011

Får inte Nyköpings lärare utveckla sin kompetens?

Sörmlands Nyheter Publicerad 28 oktober 2011

All forskning visar att läraren är allra ­viktigast för elevernas lärande i ­klass­rummet. Skolans huvudmän, ­kommunerna, måste därför satsa på sina lärare, bland annat med kompetensutveckling. Det handlar både om ämneskunskap, pedagogisk metod, läromedel, teknik och ledarskap.
Det kan lärarna få på Skolforum som ordnas på Stockholmsmässan. Årets mässa äger rum nästa vecka, måndag till onsdag, och har mer än 250 seminarier, workshops och aktiviteter.
Både Skolverket och Skolinspektionen har seminarier, bland annat ett om de nya ­betygen i årskurs 6. Flera seminarier behandlar ­konsekvenserna av den nya läroplanen LGR11, ett gäller specialpedagogik.
Det finns seminarier om geografiämnet och bedömning i SO-ämnena i årskurs 4-6. Flera aktiviteter gäller digitalt lärande och en läsutveckling med talbok.
Ett seminarium tar upp förskole­barns förståelse av tal och ett annat flerspråkiga matematik­klassrum. Utbildningsradion UR och ­Nationalencyklopedin NE visar hur nya lärverktyg kan användas. Ett ­estradsamtal behandlar ­forskning från skola och förskola, något som blir viktigt när skollagen anger att utbildningen ska vila på ­vetenskaplig grund. Författaren Jonas Hassen Kehmiri ­berättar under rubriken ­”Texterna som räddade mitt liv”.
Skolforum är en fackmässa för cirka 17 000 lärare och ­skolledare som på ett unikt sätt får kompetens­utveckling inom hela ­professionsfältet. På ­utställningen kan de också studera nya ­läromedel och lärverktyg. Vissa aktiviteter ger inspiration till viktig, mer ­personlig utveckling. Det är någonting ­självklart för andra yrkesgrupper och vi tycker att det ska vara så även för lärare.
Men SN rapporterar den 27 ­oktober att lärarna i Nyköping inte ska få åka till ­Skol­forum. Som lärare och en av fyra delägare kan jag ­faktiskt inte förstå hur Nyköpings ­kommun kan ­prioritera bort denna kompetens­utveckling, ­särskilt när ny kunskap krävs för att lärarna ska kunna genomföra en ny ­läroplan och andra reformer som ska leda till högre kunskaps­resultat för eleverna, även i Nyköping. Jag vill därför tro att jag kommer träffa många ­lärar­kollegor från Nyköping på Skolforum nästa vecka.
Rickard Vinde
styrelseledamot Skolforum, VD Svenska Läromedel – Läromedelsförlagens branschförening
Inger Maurin
ordförande Skolforum
vice ordförande Lärarförbundet


Skrivet 28 okt 2011 19:40 bättre vara efterklok än inte klok alls

Jag hoppas att skolledningen läser detta och tar sig en riktigt lång funderare. Förhoppningsvis inser de att de att de att de helt fel ute och vågar ändra sig. T.o.m. ber alla lärarna om ursäkt. Detta är nog bara önsketänkande för så kloka är de väl inte?!

Skrivet 28 okt 2011 20:07 Ulf D

Nyköpings lärare får gärna bosätta sig på mässor och ha 20 veckors semester, OM de med de generösa skattebidrag de idag får kan se till att resultatet för våra barn ligger i topp i Sverige. Inte som nu, i botten!
Resultaten för Nyköpings barn måste vara det centrala, inte resultatet för lärarna!
Lägg energi på att ge förslag på hur vi ska skapa bättre möjligheter för Nyköpings barn i ett tufft framtida kunskapssamhälle, istället för att föra en sandlådediskussion om att inte bli bjuden till en mässa av säljintresserade företag!

Skrivet 28 okt 2011 23:52 Pia Högqvist

Ulf D: Tråkigt att lärarna ofta ställs till svars för alla dåliga skolresultat.
Tyvärr förekommer en del ganska slappt uppfostrade, bortskämda och respektlösa elever. Många har sovit för lite, äter dålig kost samt rör sig för lite. Vissa har inte lärt sig hantera besvikelse utan är vana att få som de vill pga. kortsiktighet hos curlande föräldrar. Egentligen är det fantastiskt att det går att bedriva undervisning överhuvudtaget med tanke på hur det faktiskt kan se ut - och höras!

Det är sorgligt att vissa elever inte har någon positiv förebild i sina föräldrar men det blir fel att klandra lärarna pga. vissa föräldrars bristande uppfostringsansvar. Vilka studieresultat kan uppnås med lika "dåliga" resurser som andra skolor men med utsövda, hälsosamma och icke-curlade barn? Alltså om föräldrar tog mer ansvar för uppfostringsdelen så att lärarna kunde ägna sig helhjärtat åt undervisningen.

Hur som helst så behöver även lärare kontinuerlig utveckling! Jag säger ja till resan!