lördag 17 december 2011

Ekonomin bättre än väntat i Nyköping

Södermanlands Nyheter Publicerad 17 december 2011



Goda nyheter för Nyköpings kommun. Ekonomin går bättre än väntat, ett hotande underskott på 40 miljoner har plötsligt krympt till ett par miljoner kronor.
Nu finns det till och med en chans att Nyköping når ett nollresultat, enligt kommunalrådet Urban Granström (S). Men läget är fortsatt allvarligt, betonar han.
– Nödåtgärderna vi satte in i oktober har gett en del resultat, annars hade vi inte varit där vi är nu.
En anledning till de förbättrade siffrorna är att skatteintäkterna beräknas bli 5,6 miljoner kronor högre än man tidigare trott, enligt nya prognoser från Sveriges kommuner och landsting.


Skrivet 17 dec 2011 16:04 Björn Wadström (MP)

Vilken teater! Det finns inga åtgärder som gett ekonomisk effekt på några månader. Däremot har vi en ekonomiavdelning som inte håller måttet. Siffrorna ändras fortare än priset på aktiemarknaden. Alla som kan redovisning och bokföring vet hur man får sista siffran i ett bokslut att bli svart eller röd. Röda siffror tar man alltid fram i kommunen vid budgetarbete och vid löneförhandlingar. Vad blev nu resultatet av att framkalla en krismedvetenhet....
Vem fick betala? Våra äldre får lägre bemanning, eleverna med svårigheter blir av med sin trygghet på Navet osv. Majoriteten har lyckats göra några åtgärder som på sikt ger en bättre ekonomi om man nu inte sköter det lika illa som omorganisationen av skolan. Snart kommer det säkert ett pressmeddelande om hur handlingskraftiga politikerna varit för att få budget i balans. God Jul personalen i aldreomsorgen och skolan. Gillade ni teaterföreställningen? Jag gjorde det inte!

Skrivet 17 dec 2011 16:33 Fisken

Visserligen är det länge sen jag gick i skolan och lärde mig räkna. Men att 40 miljoner minus 5-6 blir till endast ett par miljoner back, övergår mitt förstånd. Åter heder åt Björn Wadström som har modet att säga ifrån. Om nu kommunen plötsligt har så bra ekonomi då blir det ju ännu besynligare att sparka personalen på Navet.Det ligger en gravad hund här som Pettersson brukar skriva. Gräv fram sanningen SN!

Skrivet 17 dec 2011 17:12 nyköpingsbo

Bra skrivet Björn Wadström och det säger jag trots att jag inte tillhör MP men här kan partiet plocka poäng och röster.

Skrivet 17 dec 2011 17:26 Observant

Nyköpingsbo. Partiet kan knappast plocka politiska poäng på det Björn Wadstöm skriver.Det är ju MP som styr kommunen tillsamans med V och S. Däremot är det bra att Björn Wadström som tillhör Mp vågar frågasätter det som sker.

Skrivet 17 dec 2011 17:32 50-åringen

Visst är det spännande att förändringar som i verkligheten borde ta mer än en mandatperiod kan fixas till på några månader...?

Så här är det ju med allt annat också, politiker slår sig för bröstet när något slår igenom som en tidigare regering åstadkommit. Likaså går oppositionen emot förslag och åtgärder som de själva iscensatt när de satt i regeringen.

Dumheter är vad det är.

Skrivet 17 dec 2011 18:08 Björn Wadström (MP)

@nykopingsbo och observant. Det mest värdefulla en kommun har är dess personal. Det är slöseri att låta en skolchef fara fram som en elefant i en glasbutik eller att slita ut personalen i äldreomsorgen för att administrationen inte fungerar. Ekonomi är att hushålla med knappa resurser. Kommunens aggerande nu är inte ekonomiskt och därför reagerar jag. Flytta siffror kan en idiot göra. Att få människor engagerade i sitt arbete och må bra kräver lite mer. Det är mycket som behöver göras om i kommunen inte minst den helt absurda beställar/utförarmodellen som gör politiker "ansvarsbefriade". Jag engagerade mig i politiken för att vi måste vara rädda om de knappa resurser som Jorden ger oss och för de människor som behandlas illa av samhället. Partier är viktiga för den demokratiska ordningen. Vilken färg det är på politikerna spelar mindre roll för mig Jag har jobbat med både (s) och (m) och skillnaden är inte så dramatiskt stor.

Skrivet 17 dec 2011 18:36 Viggo

Härligt med modiga politiker. Tack, Björn W.!

Skrivet 17 dec 2011 18:59 rolfaxel

Håller helt med Björn. Har jobbat 35 år inom kommunal verksamhet. Bl a med ekonomifrågor. Att minska kostnader fullt ut med 35 Mkr eller mer tar minst ett år bla p g a att det förutsätter minskning av personal. Förtroendet för Urban Granström däremot minskar med väldigt kort varsel.

Skrivet 17 dec 2011 20:53 Helsingborg

Dags för Herr Wadström att byta färg tror jag!
Har man inte mer förtroende för sitt parti ser jag ingen annan utväg!

Skrivet 17 dec 2011 21:12 Fisken

Till Helsingborg: Det finns ett parti med samma färg, nämligen centerpartiet. Går Björn med där gör jag det också. Folk som Björn behövs inom politiken. Punkt slut.

Skrivet 17 dec 2011 22:28 Viggos kompis

NÄR ska ngn politiker/tjänsteman börja våga stå för och visa upp sina ideal. Maaaaarco!
Kriiiiiister! Ååååååsa! Idag har ni chansen att bli idealist!

Skrivet 18 dec 2011 00:34 Björn Wadström (MP)

@Fisken Du är vänlig men det finns bara ett rörelse som fattat att vi bara har ett jordklot. Många lever i en drömvärld där de tror på evig tillväxt. Det går inte att låna mer från framtiden. Så jag fortsätter med den gröna rörelsen och miljöpartiet. Det är inga enkla frågor att hitta en annan väg än den återvändsgata mänskligheten just nu befinner sig på. Debatt är ett sätt att lyfta upp det som gått snett för att hitta bättre lösningar. Just nu behöver vi förändra en del tokigheter i kommunen. Det är så vi förändrar samhället. Så vi hörs i fler debatter fisken.

Skrivet 18 dec 2011 08:44 Insider

Om man har följt de senaste dagarnas information om svenskarnas mycket bristfälliga kunskaper i matematik är inte utfallet ett dugg förvånande. Tragiskt nog drabbar makthavarna och deras inkompetenta chefstjänstemäns okunskaper helt oskyldiga människor. Tyvärr står ju nämnda människor helt över alla andra människors normala värderingar och kan inte krävas på ansvar och redovisning av sina tillkortakommanden. De får i likhet med Caesars hustru inte ens misstänkas. En fråga man dock kan ställa till de ansvariga, kommer någon eller någras räkneförmåga att kontrolleras, eller inkompetenta räknenissar att få fortsätta misshandeln av medborgarna.

Skrivet 18 dec 2011 11:07 leipet!

En försiktig fundering. Jag kan sympatisera med flera åsikter och ställningstaganden du gör Björn W. Men agiterar du lika mycket internt i andra forum mot ditt eget och samarbetspartierna? Det är väl inte bara här du "håller till"?

Skrivet 18 dec 2011 11:15 Fisken

Ditt svar till mig hedrar dig Björn W. Att stå fast vid sitt parti även när partivänner sviker är en styrka. Kan berätta att när jag testade mig inför valet blev jag miljöpartist. Det var en överaskning för mig, då jag var säker på att bli sosse, som jag innerst inne är. Jag är inte lika stor som dig och kan aldrig förlåta dom utan en uppgörelse.Därför är nog mitt val framöver soffan, C eller V i nämnd ordning.MP o jag är totalt oense i landstinget där min hjärtefråga finns.Men jag står fast vid att du är Nyköpings mest rakryggade politiker och önskar Dig o Din familj en riktig GOD JUL! Stå på Dig Björn!

Skrivet 18 dec 2011 11:43 Björn Wadström (MP)

@leipet Du kanske inte skall förledas att tro att det jag skriver skiljer sig från vad miljöpartiet anser. Vi har ett partiprogram och vi har ett majoritetsavtal och vi har utsett de våra medlemmarna tror är bäst på att genomföra våra mål i olika nämnder och styrelser. Miljöpartiet växer rätt ordentligt men politiskt arbete handlar om att förhandla och få ihop majorieteter. Mycket av det du läser jag kriiserar är föråldrade kommunala processer och har inte ett dugg med varken v-s-mp som partier att göra. Nyköping har av tradition ett tjänstemannastyre. Den struktur man använder där politikerna bara ritar ner visioner och tjänstemännen sköter resten behöver förändras. När det gäller just ekonomi så fattar 95% av alla Nyköpings politiker inte vad de beslutar om. Siffrorna är helt obegripliga för de medborgare som fått förtroendeuppdrag i olika partier. Vi måste mordenisera kommunen och det tänker vi göra. Alla som delar den gröna rörelsens mål är välkomna i det jobbet. God Jul

Skrivet 18 dec 2011 12:11 Viggo

Här kan alla finna "draghjälp" oavsett politisk inriktning. http://steg3.se/ och jag blir så glad över att en politiskt aktiv människa orkar bekämpa det enkelriktade tillväxttänket som verkar fått ett evigt liv. Björn! Du har mitt fulla stöd.

Skrivet 18 dec 2011 14:09 leipet!

Naturligtvis finns det mycket att förändra och jobba med inom gamla kommunstrukturer/hierarkirer. Hoppas bara att du gör det lika energiskt internt också. Den här sidan är en sak.
Den här problematiken går igen i min kommun Värmdö också. Här har dock mp satt sig i borgarnas knä med allt vad det innebär av dom kompromisserna.

Skrivet 18 dec 2011 14:54 Björn Wadström (MP)

@Viggo Miljöpartiet har tagit avstamp i det faktum att vi idag använder 3 jordklot per år fast vi bara har 1. Det är en rent faktabaserad grund. Vi har ägnat många år till att hitta former för demokrati inom partiet eftersom vi inte är nöjda med hur det politiska systemet fungerar i praktiken. Flera språkrår, många debattörer, rotationsprinciper osv allt har syftet att undvika att hamna i den fälla de traditonella partierna gjort. Men det viktigaste är den gröna rörelsen. Det finns gröna människor i många andra partier som sliter inom sina partier för förändring. Solidaritet med människor, djur och natur är inte bara svammelord utan en förutsättning för en hållbar framtid för våra barn. När barnen i Nyköping inte får den utbildning de måste ha så reagerar vi. När vi dessutom ser att politiken tappat kontrollen och låter tjänstemän styra så är det nödvändigt med offentlig debatt. Våra barn måste vara kunnigare än sina föräldrar så bygger vi framtiden. God Jul

Skrivet 18 dec 2011 15:24 Fisken

Men leipet MP är inte vänster-höger i tradionell mening. Här i Oxelösund står MP närmare alliansen än S o V.I Nyköping avgjorde ju MP valet genom att byta sida. Tyvärr tappar S hela tiden väljare och det blir nog svårt att byta regering 2014. Men MP verkar tilltala väljarna, dock inte mig, ännu kanske jag borde tillägga. Men allt det här kan vi snacka om i vallaparken i vårsolen. Hej på ett tag.

Skrivet 18 dec 2011 15:53 Rainman

@Björn Wadström: Sitter inte MP med i majoritet?

Prognosen är rimligen baserad på att om man hade fortsatt i samma takt så hade man tappat den nämnda summan, minus räknefelet ang. skatteintäkterna. Det kräver ingen snille att göra en sådan prognos och den stämde nog väl så bra när den gavs. Fördelen med en sådan är ju att man kan sätta in de direktåtgärder man gjorde för att på så vis häva trenden.

Jag tycker du verkar hugga och slå efter det mesta och skulle bli extremt förvånad den dagen det faktiskt kom ett konstruktivt förslag från din sida som hade någon som helst förankring i verkligheten.


Skrivet 18 dec 2011 16:12 Björn Wadström (MP)

@Rainmain Vi lär ju ses snart så då kan vi diskutera lite mer konkret om du undrar över något. Önskar dig och familjen en God Jul

Skrivet 18 dec 2011 16:17 Håkan Johansson (v)

"När det gäller just ekonomi så fattar 95% av alla Nyköpings politiker inte vad de beslutar om" (citat från Björn Wadström)
De grova slängar du gör är ytterst ojust! Just du kanske är våldsamt förträfflig, men det kan finnas fler. Att fiska i populistiska vatten är lätt, men när du klipper tlil mig på nosen blir jag förbannad.

Skrivet 18 dec 2011 16:31 Fisken

Så är vi där igen. Precis som i landstinget. Nu skall det skjutas på budbäraren. I detta fall Björn Wadström som ställer sig på svaga skolelevers sida. Är detta verkligen vänster-människor? Vart tog solidariteten vägen? Avsked hela skol-ledningen? Nu har sakfrågan hamnat i skuggan. Nu skall vi ge Björn på nyllet. Hur klokt är detta?

Skrivet 18 dec 2011 16:43 s

Men det går bra att klippa till oss skattebetalare.....fotfolket??

Skrivet 18 dec 2011 16:46 Björn Wadström (MP)

@Håkan. Jag räknar givetvis med att jag får på mig många arga reaktioner när jag säger att våra folkvalda inte förstår budgetsiffror. Men det påståendet står jag för. Själv har jag läst ekonomi och koncernredovisning i fyra år och det är omöjligt att tränga igenom den kommunala budgeten. Vi kan ta Navet som exempel. De påstås driva en verksamhet med underskott och så flyttar man hela ledningen med det argumenten. För att kolla om det är sant behöver man komma åt siffror för statsbidrag, ersättningar från andra komuner samt sätta sig in i hur ersättningen ser ut för elever inom Nyköpings kommun. Ett bra exempel är om skolan tar emot en elev med Asperger från Oxelösund så får man 140-150 tusen. Du som verkar tycka att det är populism när jag säger att de folkvalda inte ges möjlighet att förstå. Har du koll på kommunens statsbidragsmedel och internersättningar? Det du kan göra är att lita på tjänstemannen som föredrar frågan. Vi skall ha en budget redovisning medborgarna och du kan läsa.

Skrivet 18 dec 2011 17:06 50-åringen

Miljöpartiet är nog helt rätt vad det gäller ideologin. Problemet är att långt ifrån alla har samma klarsynthet som Björn Wadström.

Vi ser ju likheten med socialdemokraterna (inte politiken utan tillvägagångssättet) När man fiskar för att få många representanter så får man också en massa "ja-sägare" som inte har kunskaper tillräckligt för att driva frågor i en prioriterad ordning.

Det är inte lätt idag med skandalreportage om allt möjligt som ofta ger en mycket skev bild av vad som är värst. Det har tyvärr blivit mycket så att man "silar mygg och sväljer kameler".

De flesta som satt sig in lite i råvaror, produktion och ekonomi förstår att det är "slit och släng" som är problemet, inte att någon i glesbyggd har en bil etc. Någon egentlig tillväxt kan inte ske i Sverige eftersom vi har vad vi behöver, nu är det bara frågan om att slänga och köpa nytt i allt snabbare takt.

Begreppet tillväxt är mer relevant i utvecklingsländer där det finns något mer att uppnå.

Skrivet 18 dec 2011 17:13 Håkan Johansson (v)

@Björn. Vi politiker har olika kompetenser och sammantaget är vi faktiskt ganska duktiga. Ditt parti borde utnyttja dina specialkunskaper internt för att nagelfara ekonomin förstås. Du kan ge ert kommunalråd Johannes jättebra insikter. Gör du det?
Vad jag vänder mig emot är svepande anklagelser om att 95 procent av politikerna inte vet vad de beslutar om. De flesta gör så gott de kan faktiskt. Jag vill inte ha teknokratstyre utan tycker demokrati är den bästa styrelseformen.

Skrivet 18 dec 2011 18:02 Björn Wadström (MP)

@Håkan 95% av kommunens politiker förstår inte budgeten. Det är inte riktat mot en enda politiker. Det är oftast vanliga medborgare som engagerat sig för en samhällsinsats. Alla medborgare skall kunna läsa och förstå det som sker i kommunen. Lyckas vi inte få en annan budgetredovisning har vi tjänstemannastyre och politikerna blir åskådare. Du sitter ju i Byggnadsnämnden tror jag. Jag sitter i Nyköpings Hem. Frågar jag något i bolaget så kan jag få det redovisat ner till tapetbyte i en lägenhet. Skall du fråga om en fastighet kommunen har så märker du hur förvirrat det är. Budgeten för kommunfastigheter ligger hos kommunstyrelsen och ingen klarar av att få fram detaljer kring en fastighet. Hur skall politikerna då kunna styra? Jag vill att budgeten skall gå att läsa för alla. Jag tror att första steget är att de 95% politiker som idag är maktlösa kring ekonomi erkänner det och kräver en förändring. Den politiska makten ligger i att styra ekonomin inte i att producera fina ord.

Skrivet 18 dec 2011 18:37 s

Många kloka ord av Björn Wadström!!!läs och lär!!!

Skrivet 18 dec 2011 18:37 Pyttipanna

@Håkan Johansson (v). "De flesta gör så gott de kan faktiskt." skriver du. Ja, det är jag övertygad om, men att göra så gott man kan betyder ju inte med automatik att man har tillräcklig kompetens inom ett område. Hur lite man än kan så kan man ju med ärligt uppsåt "göra så gott man kan". Så jag håller på Björn W även fortsättningsvis.
Fortsätt att kämpa rakryggat Björn! Och apropå rakryggade politiker - Torbjörn Olsson, du saknas i skolpolitiken! Snälla kom tillbaka innan nuvarande politiker har låtit tjänstemännen rasera allt som fungerar! Elever och personal far illa i det som händer...

Skrivet 18 dec 2011 18:45 Vox Populi

Underhållande att läsa den sanne populisten Björn Wadströms inlägg i olika kommunala frågor. Har någon, någon gång, sett ett resultat av hans politiska arbete? Knappast.
Men han är duktig på att slå sig för bröstet och berätta om sin egen orädda förträfflighet och påstådda kunskaper, som nu i ekonomi.
Kära Björn, varför utnyttjar du inte din kunskaper till att upplysa de sorgligt okunniga 95% istället för att ständigt kasta in negativa kommentarer gällande din egen majoritets beslut.

Med vänner som dig behöver inte Miljöpartiet några fiender.

Skrivet 18 dec 2011 18:48 leipet!

Fisken. Jag vet att mp inte "vill" ingå på höger-vänsterskalan. Efter arbete i V sedan 1977 så kan jag lite av politikens abc. För mig är politiken inget julbord där man bara kan plocka de bästa bitarna. För mig är det helheten som gäller när du lagt ihop allt. Jag kan gilla både en del saker och personer hos
V mindre bra, men det får jag "stå ut med". Om det inte är fundamentalt avgörande saker förstås. Hos mp finns det saker som är tilltalande men också lika många som vilken moderat som helst kan stå för. Det kan hända nästan vad som helst hos dom. Den slutliga helheten blir ofta väldigt förvirrande och motsägelsefull. I alla fall för mig.

Skrivet 18 dec 2011 19:07 Fisken

Tack för din kommentar leipet.Jag förstår nu att du nog vet mer om politik än jag.Jag anser mig själv för okunnig för att bli politiker.Men tror jag skulle bli en bra mentor till kloka politiker. Jag är ju som alla vet rätt pratglad och har lätt för att samtala med folk. Där snappar jag upp mycket.Sen tycker jag i dessa fall att Björn Wadström inte är någon poppulist utan snarare tvärtom. Tror han står till vänster i MP.Men han verkar kunnig i stort, men det viktigaste för mig är att han har ett stort hjärta. Den egenskapen har du också leipet och hoppas jag att jag har med. Slåss man för dom svaga får man lite stryk.Det kan jag hantera.Men nu börjar attackerna mot Björn från sk.bröder i statshuset och det känns onödigt och osympatiskt. Skulle partipiskan var viktigare än svaga människor bästa? Det hoppas jag verkligen inte. Björn ÄR RAKRYGGAD !

Skrivet 18 dec 2011 19:16 Håkan Johansson (v)

@Pyttipanna: Demokratin är inte fullkomlig. Politikerna är inte experter på allt. Men alternativen förskräcker. Eller har du andra alternativ till demokrati?
@Björn: Ni sitter ju i majoritet! MP är större än vad vi är i V! Du har ju alla möjligheter att få igenom det du kräver! Vad hindrar dig?

Skrivet 18 dec 2011 20:00 Pyttipanna

@Håkan Johansson (v). Men det är ju precis det jag säger, politikerna är inte experter på allt. :) Kan inte vara heller, men just därför är det ju bra om man försöker förenkla t.ex. budgetredovisningen. Både ni politiker, vi andra medborgare och demokratin gynnas ju mer vi kan förstå av politiska beslut.
Hur du kan läsa mitt inlägg som att jag inte vill ha demokrati förstår jag inte, där hoppade du i helt galen tunna. Men det tjänstemannastyre som finns inom delar av Nyköpings kommun idag är sannerligen inte vad jag menar med demokrati. Det är inte därför vi väljer politiker!

Skrivet 18 dec 2011 21:49 Håkan Johansson (v)

OK - vi pratar kanske förbi varandra. Jag gick igång på anklagelsen att jag inte begrep någonting utan bara var ett transportkompani.
Vi kommer kanske inte längre just nu.

Skrivet 18 dec 2011 22:15 Björn Wadström (MP)

@Håkan Nu exemplet Tanten som behöver städning 1 tim/vecka. Tanten ringer en städfirma och får ett pris på 350:/tim + moms. Hon får rutavdrag på 175:-. Staten betalar 175:- Farbror ringer kommunen. Hans behov bedöms vid hembesök till städning 1 tim/vecka. Han väljer samma städfirma som Tanten. Städfirman sänder fakturan till kommunen som betalar och lyfter momsen. Sedan kommer frågan: Farbror kan ju inte behöva betala 350:- till kommunen när Tanten klarar sig med 175:- + moms (219:-) Vi säger att med alla konstens beräkningar så får han betala 219:- Kommunen betalar 175:-
Vad hände jo, Tantens kostnader betalade staten och Farbrors kostnad betalade kommunen.
Plus kostnader för ramavtal, hembesök, fakturahantering, kravverksamhet osv.
Självklart skenar Nyköpings kostnader för hemtjänst
Lycka till med att hitta de här penningströmmarna i kommunens bokföring.
Kanske är det inte personalminskning som är den enda vägen om vi politiker börjar intressera oss för ekonomi.