tisdag 27 december 2011

Omorganisationen leder till mindre undervisning!

Södermanlands Nyheter Publicerad 27 december 2011

Nu vill vi fyra avsatta biträdande ­skolledare framföra fakta om Navet, i stället för de svepande formuleringar om ”luft i ­systemet”, ”jobba smartare”, ”jag lyssnar in ­kritiken”, ”en jobbig och tuff tid” och så vidare, som Krister Pettersson, Åsa Ridne och Marco Venegas sprider omkring sig.
Först Åsa Ridnes uttalande i SN 20/12 om att det har varit för många chefer på Navet och att vi måste bort för att säkerställa att ­eleverna får sin undervisning. Fakta är: rektor ­jobbar 100 procent av sin tid med ledningsfrågor. Övriga fyra jobbar största delen av vår arbetstid direkt med elever och deras familjer, med allt vad därtill hör i en skolverksamhet.
Det vet skol­cheferna eftersom vi upplyst dem om det vid flera ­tillfällen. Eftersom Krister P och Åsa R gång på gång har sagt till oss att vi ska fokusera på utbildningsuppdraget, så har vi gång på gång frågat vad det är vi gör på Navet som inte ingår i ­utbildningsuppdraget. På det har vi inte fått svar.
Summa summarum – i dagsläget lägger vi 2,3 tjänster för ledning av Navet. Med den nya ledningen blir det 2 tjänster. Ingen enorm skillnad.
Åsa R har informerat personalen på Navet om att de uppgifter vi gör som ligger utanför ledningsfunktion ska fördelas på övrig personal. Det betyder naturligtvis inte mer undervisning för eleverna, utan mindre.
Så budgetunderskottet. En budget i balans handlar inte bara om rätt utgifter, utan även om att från början ha pengar in, som motsvarar det uppdrag man har enligt lagar och förordningar. På Preparandutbildningen, ett av de nya introduktionsprogrammen, är skolpengen inte bara den i särklass lägsta inom Nyköpings ­gymnas­ium, den är dessutom ­identisk med den skolpeng som fanns när Navet fortfarande var IV-­programmet. Då var uppdraget att eleverna skulle bli behöriga i tre ämnen. Uppdraget för Preparand­utbildningen ser helt annorlunda ut.
Eleverna ska erbjudas minst tolv ämnen, alla ska plugga på heltid, ingen får läsa ämnen som man har betyg i, alla ska ha ett individuellt schema. Trots detta kraft­igt utökade uppdrag har alltså elevpengen inte justerats. Detta är inte okänt för ledningen. På politikernas uppdrag började vi redan förra läsåret med att successivt införa de nya introduktionsprogrammen, så vi har vetat länge att ekonomin inte fungerar. Det har vi naturligtvis larmat om under lång tid, utan att få någon respons. Tvärtom så har ansvariga faktiskt uttryckligen vägrat att prata med oss om detta. Preparandutbildningen står för den största delen av Navets budgetunderskott av den enkla anledningen att vi som skola måste uppfylla de krav som skollag och gymnasieförordning ställer på oss. Det sätt som omorganisationen genomförs på riskerar att slå mot de allra svagaste eleverna, de ensamkommande flyktingungdomarna, ungdomar med asperger, ungdomar som har gått igenom grundskolan utan att lyckas ta ett enda betyg och många fler.
Vi förstår inte logiken i omorganisationen. Vi förstår inte varför man väljer att göra den under pågående läsår eller hastigheten som den genomförs med. Vad var det som var så bråttom?

Anneli Persson
Monica Wahlne
Anna Lindh
Gunnar Johansson
biträdande skolledare Navet


Skrivet 27 dec 2011 09:45 Fisken

Skäms Krister, Åsa och Marco. All heder till er fyra artikelförfattare. Tror ni har folkets stöd ändå. Det borde vara mycket värt i en demokrati. Men tydligen inte i Nyköpings.Önskar Er fyra allt gott på nya året! Från en liten man med ett stort rättspatos (enligt andra) alltså Roland fisken Karlsson.

Skrivet 27 dec 2011 11:10 EA

Skönt med lite äkta fakta om hur läget faktiskt ligger till! Att gå från ca 2,3 skolledare till 2 är ingen vinst. Att kvalitén önskas sänkas på introduktionsprogrammen och att fokus ska ligga på utbildning är tydligt bland skolcheferna. Men åtgärden att lägga ännu mer administration på lärarna är en helt fel åtgärd. Låt lärarna arbeta direkt med eleverna. För guds skull, tänk på dessa elever, har de inte utsatts tillräckligt!
Det är inte bara introduktionsprogrammen som drabbas - Tänk bara på hur uppdraget kommer att förändras för lärarna ute på övriga gymnasieprogram då de får en bredare "elevtyp" i klassrummen. Där ska enligt Åsa och Christers förslag allt från elever med asperger, sociala problem, elever med dyslexi, övriga diagnoser och elever som ännu inte kan svenska språket slåss om uppmärksamhet och tid. Åsa tjatar om elevantalet som ska minska på gymnasiet vilket stämmer, men för guds skull skär ner där eleverna INTE är och ge RÄTT elevpeng utefter var eleverna faktiskt går!

Skrivet 27 dec 2011 16:44 Viggos kompis

I papperstidningen: Kommundirektören om Navetcirkusen
Skönt att Erik Carlgren ser och förstår att människor här har blivit misshandlade! Frågan blir då: Vågar HAN gå i bräschen som rakryggad i denna härva. I så fall blir han först!!