Södermanlands Nyheter Publicerad 27 december 2011
Nu vill vi fyra avsatta biträdande skolledare framföra fakta om Navet, i stället för de svepande formuleringar om ”luft i systemet”, ”jobba smartare”, ”jag lyssnar in kritiken”, ”en jobbig och tuff tid” och så vidare, som Krister Pettersson, Åsa Ridne och Marco Venegas sprider omkring sig.
Först Åsa Ridnes uttalande i SN 20/12 om att det har varit för många chefer på Navet och att vi måste bort för att säkerställa att eleverna får sin undervisning. Fakta är: rektor jobbar 100 procent av sin tid med ledningsfrågor. Övriga fyra jobbar största delen av vår arbetstid direkt med elever och deras familjer, med allt vad därtill hör i en skolverksamhet.
Nu vill vi fyra avsatta biträdande skolledare framföra fakta om Navet, i stället för de svepande formuleringar om ”luft i systemet”, ”jobba smartare”, ”jag lyssnar in kritiken”, ”en jobbig och tuff tid” och så vidare, som Krister Pettersson, Åsa Ridne och Marco Venegas sprider omkring sig.
Först Åsa Ridnes uttalande i SN 20/12 om att det har varit för många chefer på Navet och att vi måste bort för att säkerställa att eleverna får sin undervisning. Fakta är: rektor jobbar 100 procent av sin tid med ledningsfrågor. Övriga fyra jobbar största delen av vår arbetstid direkt med elever och deras familjer, med allt vad därtill hör i en skolverksamhet.
Det vet skolcheferna eftersom vi upplyst dem om det vid flera tillfällen. Eftersom Krister P och Åsa R gång på gång har sagt till oss att vi ska fokusera på utbildningsuppdraget, så har vi gång på gång frågat vad det är vi gör på Navet som inte ingår i utbildningsuppdraget. På det har vi inte fått svar.
Summa summarum – i dagsläget lägger vi 2,3 tjänster för ledning av Navet. Med den nya ledningen blir det 2 tjänster. Ingen enorm skillnad.
Åsa R har informerat personalen på Navet om att de uppgifter vi gör som ligger utanför ledningsfunktion ska fördelas på övrig personal. Det betyder naturligtvis inte mer undervisning för eleverna, utan mindre.
Så budgetunderskottet. En budget i balans handlar inte bara om rätt utgifter, utan även om att från början ha pengar in, som motsvarar det uppdrag man har enligt lagar och förordningar. På Preparandutbildningen, ett av de nya introduktionsprogrammen, är skolpengen inte bara den i särklass lägsta inom Nyköpings gymnasium, den är dessutom identisk med den skolpeng som fanns när Navet fortfarande var IV-programmet. Då var uppdraget att eleverna skulle bli behöriga i tre ämnen. Uppdraget för Preparandutbildningen ser helt annorlunda ut.
Eleverna ska erbjudas minst tolv ämnen, alla ska plugga på heltid, ingen får läsa ämnen som man har betyg i, alla ska ha ett individuellt schema. Trots detta kraftigt utökade uppdrag har alltså elevpengen inte justerats. Detta är inte okänt för ledningen. På politikernas uppdrag började vi redan förra läsåret med att successivt införa de nya introduktionsprogrammen, så vi har vetat länge att ekonomin inte fungerar. Det har vi naturligtvis larmat om under lång tid, utan att få någon respons. Tvärtom så har ansvariga faktiskt uttryckligen vägrat att prata med oss om detta. Preparandutbildningen står för den största delen av Navets budgetunderskott av den enkla anledningen att vi som skola måste uppfylla de krav som skollag och gymnasieförordning ställer på oss. Det sätt som omorganisationen genomförs på riskerar att slå mot de allra svagaste eleverna, de ensamkommande flyktingungdomarna, ungdomar med asperger, ungdomar som har gått igenom grundskolan utan att lyckas ta ett enda betyg och många fler.
Vi förstår inte logiken i omorganisationen. Vi förstår inte varför man väljer att göra den under pågående läsår eller hastigheten som den genomförs med. Vad var det som var så bråttom?
Anneli Persson
Monica Wahlne
Anna Lindh
Gunnar Johansson
biträdande skolledare Navet
Summa summarum – i dagsläget lägger vi 2,3 tjänster för ledning av Navet. Med den nya ledningen blir det 2 tjänster. Ingen enorm skillnad.
Åsa R har informerat personalen på Navet om att de uppgifter vi gör som ligger utanför ledningsfunktion ska fördelas på övrig personal. Det betyder naturligtvis inte mer undervisning för eleverna, utan mindre.
Så budgetunderskottet. En budget i balans handlar inte bara om rätt utgifter, utan även om att från början ha pengar in, som motsvarar det uppdrag man har enligt lagar och förordningar. På Preparandutbildningen, ett av de nya introduktionsprogrammen, är skolpengen inte bara den i särklass lägsta inom Nyköpings gymnasium, den är dessutom identisk med den skolpeng som fanns när Navet fortfarande var IV-programmet. Då var uppdraget att eleverna skulle bli behöriga i tre ämnen. Uppdraget för Preparandutbildningen ser helt annorlunda ut.
Eleverna ska erbjudas minst tolv ämnen, alla ska plugga på heltid, ingen får läsa ämnen som man har betyg i, alla ska ha ett individuellt schema. Trots detta kraftigt utökade uppdrag har alltså elevpengen inte justerats. Detta är inte okänt för ledningen. På politikernas uppdrag började vi redan förra läsåret med att successivt införa de nya introduktionsprogrammen, så vi har vetat länge att ekonomin inte fungerar. Det har vi naturligtvis larmat om under lång tid, utan att få någon respons. Tvärtom så har ansvariga faktiskt uttryckligen vägrat att prata med oss om detta. Preparandutbildningen står för den största delen av Navets budgetunderskott av den enkla anledningen att vi som skola måste uppfylla de krav som skollag och gymnasieförordning ställer på oss. Det sätt som omorganisationen genomförs på riskerar att slå mot de allra svagaste eleverna, de ensamkommande flyktingungdomarna, ungdomar med asperger, ungdomar som har gått igenom grundskolan utan att lyckas ta ett enda betyg och många fler.
Vi förstår inte logiken i omorganisationen. Vi förstår inte varför man väljer att göra den under pågående läsår eller hastigheten som den genomförs med. Vad var det som var så bråttom?
Anneli Persson
Monica Wahlne
Anna Lindh
Gunnar Johansson
biträdande skolledare Navet
Skrivet 27 dec 2011 09:45 Fisken
Skrivet 27 dec 2011 11:10 EA
Skrivet 27 dec 2011 16:44 Viggos kompis