måndag 19 december 2011

Personal liknar det vid en militärkupp

Södermanlands Nyheter Publicerad 19 december 2011


 Cheferna avsattes med omedelbar verkan. Stora delar av personalen på skolenheten Navet i Nyköping är i chock. En del liknar omorganisationen vid en militärkupp.



Åsa Ridne, gymnasiechef i Nyköping, förstår oron på Navet.
– Det har varit för många chefer på Navet och vi behövde förnyelse i ledarskapet. Men jag har full förståelse för att personal mår dåligt, säger gymnasiechef Åsa Ridne.


Skrivet 20 dec 2011 01:06 Crilla

Vi skulle behöva lite av dessa "ledaregenskaper" i Oxelösunds kommun?!? Det vore en välgärning att fota ut några chefer ur det ekonomiska träsk vi befinner oss i? Släng ut gökungarna rakt av och utan fallskärm!

Skrivet 20 dec 2011 03:55 Pär Abrahamsson

Om demokratiskt tillsatta chefer utövar sin rätt att byta ut underlydande chefer och inga vapen är inblandade i den transaktionen så torde det inte röra sig om en militärkupp. Jag har svårt att se en situation där Försvarsmakten eller någon slags väpnad junta skulle lägga sig i mellanchefstillsättningar i en kommun.

Man ska nog spara ord som "Militärkupp" till allvarligare situationer.

Skrivet 20 dec 2011 06:29 Fisken

Så här agerar politiker o tjänstemän utan empati.Nej du Crilla då föredrar jag vänstern i Oxelösund, som förvisso inte är felfria, men detta tar priset. Tänk om rädda julfriden!

Skrivet 20 dec 2011 07:08 NAVET

Ja Åsa, förnyelse är bra om det är på ett demokratisk sätt, Inte på det sättet att Du och Krister Pettersson har gjort mot Navet. Först står du där och säger en sak men 4 dagar efter gör Du tvärtom och säger du "Det är Jag som är chef och det är Jag som bestämmer ". Du och Krister och Marco har inte varit ärliga mot Oss och Ungdomar på Navet.

Skrivet 20 dec 2011 07:08 Nätläsare

Åsa Ridne och Krister Pettersson. När kommer ni börja förstå att det är HUR ni gör besparingarna som ger upphov till denna proteststorm?

Alla chefskurser behandlar skillnaden mellan VAD och HUR.
VAD är sakfrågan där pengabrist och förnyelse verkar vara skälen.
HUR är sättet man genomför saker och speglar den rådande kultur som finns inom en organisation.
Mina reflektioner av det jag ser är att kulturen är "Jag vet bäst och nu håller ni truten och lyder". Eller det gamla argumentet "Därför att jag har sagt så".

Navet är en organisation som byggts upp av människor som vet massor om HUR. Det är därför elevresultaten är så slående bra. Då Åsa och Krister agerar maktpampar mot en sån organisation så blir de synade i sitt ledarskap.

Kvar finns bara den organisatoriska makt de sitter på.
Förtroendet för deras ledarskap är redan bortblåst.

Skrivet 20 dec 2011 07:13 NAVET

Ja Åsa, förnyelse är bra om det är på ett demokratisk sätt, Inte på det sättet att Du och Krister Pettersson har gjort mot Navet. Först står du där och säger en sak men 4 dagar efter gör Du tvärtom och säger du "Det är Jag som är chef och det är Jag som bestämmer ". Du och Krister och Marco har inte varit ärliga mot Oss och Ungdomarna på Navet.

Skrivet 20 dec 2011 07:30 Björn Wadström (MP)

I kväll skall miljöpartiets kommunalråd Johannes förklara för er vad det är som sker. Välkomna alla miljöpartister till kommunpolitiska gruppen. Jag återkommer i debatten efter vårt möte.

Skrivet 20 dec 2011 10:36 Ungdom

Åsa Ridne och Christer Petterson. Finner inga ord, har ni gjort EN enda sak rätt och ärligt då det gäller detta, rivningen av Tessinskolan, omorganiseringen, den nya skolan? Är så besviken, och man känner sig maktlös.