torsdag 22 december 2011

Navets fd rektor går till Campus

Södermanlands Nyheter Publicerad 20 december 2011


Cecilia Karlström föreslås blir ny rektor på Navet i Nyköping och Madeleine Jansson biträdande rektor. Cecilia Karlström kommer närmast från Campus och Madeleine Jansson från Borgmästarhagsskolan.

Nu startar fackliga förhandlingar som väntas vara klara inom kort. Cecilia Karlström efterträder Björn Littmarck, som blir rektor för olika utbildningar på Campus i Nyköping.


Skrivet 20 dec 2011 18:34 Fisken

Vad säger eleverna och lärarna på Navet? Den frågan hoppas jag blir besvarad.

Skrivet 20 dec 2011 20:13 Nätläsare

Honkey:
Vad jag sett av dina kommentarer så har det varit en uteslutande negativ inställning till Navet från start. Hur kommer det sig?

Det jag tror mig veta om Navet är att det är oerhört mycket arbete på olika roller för att få bra kvalitet.
Det kräver ork och kompetens att fånga upp de elever som Navet arbetar med. Nu tar man en pusselbit som gjort att lärarna kunnat fokusera mer på utbildning och elever. Jag tror det ger effekt på eleverna. Och lärarna.

Jämför med hur det ser ut inom primärvården efter man tagit bort läkarsekreterarna. Läkarna får mindre och mindre tid med patienterna eftersom de själva sitter med administrativa uppgifter.

Min gissning är att Navet inom ett år har lika stor ledning igen.
I alla fall om man ska hålla en lika god kvalitet.

Eller du kanske bara hoppas att det inte ska vara så resurskrävande att göra ett så bra jobb som Navet gör?


Skrivet 20 dec 2011 21:46 Honkey

Jag bad SN ta bort inlägget. Läget är så inflammerat att det just nu inte går att diskutera. Allt tolkas väldigt känslosamt. Jag återkommer gärna när det höga tonläget lugnat sig lite.

Skrivet 20 dec 2011 22:33 Viggo

Honkey skrev:
Jag bad SN ta bort inlägget. Läget är så inflammerat att det just nu inte går att diskutera. Allt tolkas väldigt känslosamt. Jag återkommer gärna när det höga tonläget lugnat sig lite.
Ja, Honkey! Det kanske är lite känslosamt att med 2 veckors varsel bli förflyttat från sin arbetsplats och det kan väl inte ens du ifrågasätta.

Skrivet 20 dec 2011 22:58 Viggos kompis

SN skrev: Nu startar fackliga förhandlingar som väntas vara klara inom kort.(Imorgon em upptas förhandlingarna) Hoppas nu att Krister o Åsa lyssnar på vad Facket/medarbetarna har att säga i frågan om chefstillsättning.
Tänk om de plötsligt bara gör det!!! Om de faktiskt är människor som lyssnar neråt/inåt både i organisationen och inåt, hos sig själva. Kom igen nu hörrni: Nu har ni chansen IGEN!!

Skrivet 20 dec 2011 23:48 Viggo

Undra om dessa kvinnor har "förflyttats" på samma sensitiva och inkännande sätt som Navets rektorer?

Skrivet 21 dec 2011 18:58 boppe

Måste bli tufft att tillträda som chef då man inte är förordade av någon mer än skolchef och gymnasiechef, varken fack eller Navets personal har ställt sig positiva, istället är det ju så att personalen vill ha kvar nuvarande ledning, så även eleverna, icke att förglömma.

I övrigt kommer det fram mer och mer "smuts" runt hela denna affär som inte kan betraktas som annat än subversiv verksamhet på hög nivå, alltså att förstöra något inifrån, som Krister P och Åsa R nu håller på med. Skulle verkligen vilja vet det verkliga skälet, "förändring" kan ju inte hålla. Navet har varit/är referensskola för hela landet, varför - jo givetvis för man har haft en fantastisk verksamhet som sparat samhället en massa, detta under ledning av kreativa mycket dugliga ledare som nu, i vissa fall, "kastas på soptippen" och erbjuds tjänster långt under sin kompetens, en kompetens som man bevisat i handling men som det kanske inte alltid finns papper på - verkligheten måste var viktigare än dessa papper

Skrivet 21 dec 2011 19:09 boppe

Vore mycket intressant om sanningen i hela denna affär kom fram. På något sätt så känns hela handläggningen som utlopp för någon slags "hämndbegär", från någon för mig okänd. Har förstått att det eventuellt kan finnas något gammalt personalärende som en ingående del i detta. Ett ärende som jag också vet har skötts mycket mycket illa, där objektivitetsprincipen definitivt inte har funnits med, enbart ena parten har hörts, fullständigt i strid mot alla svenska rättsprinciper.

Ledningen på Navet behandlas i vissa fall rent kränkande och oetiskt. Som kommuninnevånare hoppas jag verkligen att kommunens ledning med kommundirektör och politiker verkligen sätter sig in i hur frågan hanterats och vidtar åtgärder för att stoppa detta diktatoriska tillvägagångssätt. Varför inte istället börja samverka och förändra i samförstånd. Ingen av Navets ledning har någonsin varit emot detta.

Skrivet 21 dec 2011 20:11 Nätläsare

Mycket bra skrivet, boppe!
Tänk om man kunde få bestämma.
Då skulle jag bestämma att det skedde en medling. Som i Grannfejden i tv.

På ena sidan är de diktatoriska cheferna och på den andra är Navets ledningsgrupp.
Som moderator och medlare agerar Erik Carlgren, ansvariga politkern och någon kompetent konfilkthanterare.
Fram med anklagelserna, red ut de begravda hundarna, prata om underskott, outredda personalärenden, vikande och ökande elevunderlag, kvalitetsmått, skollagen, arbetsmiljö, ledarpolicy, hantering av människor etc.

Be drabbade om ursäkt.
Ta chansen nu och visa att det finns hopp om värdighet inför julen.
Det kan inte bli mycket värre än detta skyttegravskrig där de flesta far illa.

Skrivet 21 dec 2011 22:00 Björn Wadström (MP)

Barnskötare, förskollärare, lärare, rektorer Ni skall inte vara rädda. I Nyköping gäller beslutad ledarpolicy. För att realisera fastställda mål och gemensamma värden förutsätts att alla ledare skapar förutsättningar för medarbetarna att vara medskapande. Som ledare representerar du arbetsgivaren Nyköpings kommun och den värdegrund som kommunen fastställt.
Ledarskap inom Nyköpings kommun kännetecknas av att du som ledare
tydliggör politiskt fastställda mål och ramar, samt tar ansvar för att målen verkställs i det dagliga arbetet,
är förebild och kulturbärare för ett öppet, ärligt och tillåtande arbetsklimat,
skapar trygghet genom struktur, öppen och tydlig där du
ställer realistiska krav samt följer upp resultat,
tar ansvar för att skapa de rätta förutsättningarna så att medarbetarna upplever arbetet meningsfullt, blir uppmärksammade och ges förutsättning att aktivt kunna påverka sitt dagliga arbete
visar respekt för medarbetarna och tillit till deras förmåga att ta ansvard

Skrivet 21 dec 2011 23:04 NAVET

Hej Björn W.
Tror du att Krister P och Åsa R, bryr sig om de här saker som du har nämnt? Svaret är, NEJ!! Vi på Navet känner oss kränkta av de här personer. Jag har varit stolt att jobba inom Nyköpings kommun i 14 år men nu kommer jag tyvärr Inte att rekommendera nogån så länge de (Krister och Åsa) finns inom Nyköpins kommun att söka jobb här. De har inte visat respekt mot oss!!

Skrivet 21 dec 2011 23:26 Björn Wadström (MP)

@Navet. Politierna blev lika chockade som personalen och fackföreningarna. Vi har i kommunen en HR chef och en Skolchef som inte läst på ordentlig eller lever kvar i en Finspångpolicy. Min uppmaning till barnskötare-rektorer är att inte bli rädda om någon inte lever efter värdegrund och policy som gäller i Nyköping. Låt nu alla ta Jul. Lita på att politikerna nu har sett något i HUR saker fungerar. För mig är det viktigaste just nu att alla som arbetar med våra ungdommar visar yrkesstolthet. Trots det som skett som är helt oacceptabelt så är det eleverna och deras familjer vi skall ge stöd och trygghet. Det är nu Jul och alla behöver vila. Jag och många andra har sett den kränkning kommunens pesronal utsatts för. Det kommer dagar efter nyår också. Personalen har också fackföreningar som har blivit överkörda. Jag kommer personligen att följa mycket noga särskilt vad som händer för barn med funktionshinder. Så för elevernas skull och för deras familjer övervinn kränkningen just nu.

Skrivet 21 dec 2011 23:32 Joel Lundborg

Fisken skrev:
Vad säger eleverna och lärarna på Navet? Den frågan hoppas jag blir besvarad.
Min skolgång har varit som en berg-och-dalbana. För att göra en lång historia kort; det har inte varit någon vidare trevlig upplevelse, och jag är i övrigt väldigt trött på det svenska skolsystemet.

På Navet bemöttes jag som en individ. Jag var något obstinat och tveksam över det hela pg.a tidigare upplevelser. Ändå bemötte dessa personer mig med positiva inställningar och de talade till mig. De ville hjälpa mig med de problem jag hade så att jag kunde fortsätta i livet.
Det var en helt ny upplevelse för mig. Jag har bemötts med många löften förut, men de har alltid blivit brutna.

På Navet arbetar de hårt för eleverna, och det gör att man vill prestera sitt bästa. De som går på Navet går där av sin egna fria vilja att fortsätta med skolan, och utan dessa lärares ambition att hjälpa oss skulle vi nog alla ge up.

De har blivit oerhört kränkta, och jag är djupt besviken på de skyldiga.
Jag vill se en offentlig ursäkt för vad de har gjort, det är det minsta de på Navet förtjänar

Skrivet 21 dec 2011 23:40 Joel Lundborg

För att klargöra vad jag just sade. Jag har intet annat än positiva saker att säga om de som arbetar på Navet, och sättet de har blivit behandlade på är rent ut sagt vidrigt.
Jag har tyvärr svårt att tro att vi kan få tillbaka de lärare som fick gå, men det minsta de ska ha är en ursäkt! De förtjänade mycket bättre än vad de fick, och jag garanterar dig att de anda elever som går på Navet skulle säga det samma.

Skrivet 22 dec 2011 16:37 Fisken

Tack Joel Lundberg för ditt FINA svar till mig. Åter tack till Björn Wadström och alla andra som helt ställer sig på elevernas sida. Jag beklagar det som skett. Men som Björn så klokt skriver nu firar vi jul och hämtar nya krafter.Vart mitt hjärta finns behöver ingen tvivla på. Jag stödjer Joel och alla hans kamrater som funnit sig tillrätta här. Jag beklagar att kommunledningen gör en annan bedömning.I dagsläget finns bara förlorare och det ogillar jag. God Jul till ALLA på Navet!